22 Mayıs 2009 Cuma

Nostalji ve Ütopya Arasında/Şükrü ARGIN


"Bütün yazılanlardan, yalnızca,kişinin kendi kanıyla yazdığını severim.Kanınla yaz:göreceksin kan ,tindir."
NİETZCHE

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
"Koca dünya:Uzayda bir toz zerresi...
İnsanların tüm bildikleri:sözcüklerden ibaret!
Yığınlar,şaşkınlar yedi iklim çiçekleri:
haya hepsi...Ebedi düşüncein özeti:hiçbir şey!
ÖMER HAYYAM
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
"...Entelektüelin sorunu,modern profesyonelleşmenin saldırılarıyla obnları yok sayarak yada nüfuslarını yadsıyarak değil,farklı bir dizi değer ve önceliği temsil ederek baş etmeye çalışmaktır.Ben bu temsin edimine amatörzm diyorum, yani karla ve bencik ,dar uzmanlaşmayla değil,özenle ve sevgiyle beslenen bir etkinlik."
Kuşkusuz Said'in karşı çıkışı,profesyonelizm denilen şeyin bizatihi kendisine değil,bunu belli sosyo-kültürel şartlar içinde yarattığı ürkütücü zihniyete yöneliktir.
...
ordu gibi bilinçli olarak dehümanize edilmiş,insazlaştırılmış mekanik/disipliner kurumlarda değil,söz konusu rofesyonelliğin yaygınlaşması nedeniyle hemen her yerde karşımıza çıkmaya başlamış bir zihniywettir bu. Okulda da bulur bizi,hastanede de..Siyasette de çıkar karşımıza,eğitimde de
...
amatörlük,insanın yaptığı işi sonucunda para yada başka bir ödül almaması değil ki; sadece,işin başlangıcında böylesi bir ödünün devrede olmaması hali.Hatta işin özüne ait olmayan bir güdünün devrede olmaması hali.Hatta işin sonunda gelen para ya da ödül karşısında mahcubuyet duyma hali...Amatörlüğün bundan daha güzel bir göstergesi olabilir mi?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
...
Borges,her türlü yazının mutsuzlukta kaynaklandığını yazmıştı.İnsanın,mutsuzluk hakkında, hayal kırıklığı ve karamsarlık hakkında yazarken daha samimi olabildiğini;mutluluğun ise,sadece,zaman zaman yazar ile yazı arasına giren uçucu bir his olduğunu söylemişti.
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
...
Bir:
Dil,polisten veya sansürden çok daha fazla korkulması gereken bir sosyal kontrol aracıdır;çünkü o,içselleştirilen bir şeydir.O,bilinçdışında veya altında demirleyen, tepkide bulunamayacağımız bir yaşta oraya yerleşmiş bulunan bir kontrol unsurudur.
İki:
Yalnıza söz devrimcidir ve yalnızca dil bizi insani umudun gerçekleşmesine götürebilir..

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
"Şimdi evime girsem bile
biraz sonra çıkabilirim
Mademli bu esvalarla ayakkaplar benim
ve mademki sokaklar kimsenin değil."
ORHAN VELİ
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
...Sennett'in ifadesiyle ,modern ytoplum giderek bir 'mahrem toplum' haline gelmeye başlamıştır;"bireyi sanattan mahrum bir aktör"kılan 'oyuncu'bir toplum...Maske ile yüz arasında fark yoktur artık!Sennett,"rölünü oynaması için kendisine hiçbir sıradışı alan bırakılmayan bir toplumda ."kişinin,"rol yapma ve oyun oynama kapasitesini" yitirdiğini söyler...
...
Bana, al!,satın al!,satın al!satın al!diye baskı yapan bir mesaj işitmeyeceğim ,görmeyeceğim tek bir kent alanı bile yok.Ş ehrin caddelerinde yürürken, binlerce gösterge görsel alanıma saldırıyor. Durakta otobüs yada tramvay beklerken bulduğum mekanı iç çamasırlarıyla arzı endem eden elle yada şırılçıplak demi Öoore'la paylaşmak zorundayım.Otobanda otomobil sürerken,altından geçtiğim köprüler benim üzerinmden falan uöak şireti,filan bankayı geçirir...Akıp giden bilboardlar metro hattı boyunca takırdayıp durur...Özel'den kamusal'a sızan görsel bir özel mesaj kaosudur bu.